Nog voor vertrek - Reisverslag uit Tilburg, Nederland van Pieter Hout - WaarBenJij.nu Nog voor vertrek - Reisverslag uit Tilburg, Nederland van Pieter Hout - WaarBenJij.nu

Nog voor vertrek

Door: Pieter

Blijf op de hoogte en volg Pieter

18 December 2014 | Nederland, Tilburg

Over 12 dagen is het zover, Soko! Soko! stapt dan eindelijk in het vliegtuig om het project te gaan realiseren! 30 december om 13:45 gaat het vliegtuig van de grond en gaan we de laatste fase van de Minor Event in.

Maar eerst het begin: 1 september 2014. De dag waarop het allemaal begon, de dag waarop de groep vorm kreeg en ook de dag dat de eerste plannen werden gesmeed. Met zijn vieren zijn we sinds die dag hard aan het denken gegaan over wat voor evenement we wilden opzetten en waar we dit wilden gaan laten plaats vinden. Na een ruime week kwam de beslissing voor sport en spel in Suriname.

Vanaf dat moment was het iedere dag van 9:00 tot 17:00 op school of in werkruimten vertoeven om informatie, materialen en partners te vinden. Met af en toe een tripje tot ver buiten de grenzen van Tilburg kreeg het project met de week meer vorm. Begin oktober kwam de keuze om te gaan hockeyen. Dit moment was het startsein om nog harder te werken en een onvergetelijk evenement op te zetten.

Nog meer tripjes vanaf dat moment om zoveel mogelijk kennis op te doen en steeds dichterbij het grote gebeuren kwamen. En met het grote hoogtepunt eind oktober waar we van de KNHB toestemming kregen om het Funkey concept te mogen gebruiken. Dit is een concept opgezet om de zeer jonge kinderen te leren bewegen onder de kapstok van hockey. Daarna kwam het volgende hoogtepunt. Op 29 november hebben we de vliegtickets gekocht. Het eerste moment dat de kriebels aanwezig waren, want met vliegtickets op zak komt het toch wel erg dichtbij! Niet veel later hebben zelfs mogen deelnemen aan een Funkey workshop. Een op zich al hele leuke ervaring die we heel goed kunnen gebruiken in Suriname.

Paramaribo zelf dan, waar slapen we en naar welk tehuis gaan we? Een locatie om te verblijven duurde wat langer dan verwacht maar halverwege december hebben we zelfs dat kunnen regelen. Het is een prachtige locatie waar we jullie later de nodige foto's van zullen laten zien. Het tehuis waar we aan de slag gaan heet Stichting Mijnzorg en is gevestigd in het centrum van Paramaribo. Met 40 kinderen is dat een uitstekende locatie om het project een fundering te geven. Zij zullen onze “testgroep” zijn, in de hoop dat er nog veel kinderen het voorbeeld zullen volgen. Om dat te kunnen bewerkstelligen gaan we nog de nodige mensen uitnodigen om een kijkje te komen kijken en wellicht deel te nemen aan het project.

We zullen vanaf 30 december iedere twee dagen een update plaatsen zodat iedereen op de hoogte kan blijven van onze verrichtingen. Voor nu, alle mensen die ons gesteund hebben (financieel, met kennis, contacten, materialen of iedere andere goede bedoeling) heel erg bedankt! Zonder alle steun hadden we niet zo’n mooi evenement kunnen opzetten.